Hoe de juiste laadpaal kiezen?

Een laadpaal kiezen is niet eenvoudig. Je moet rekening houden met je huidige elektrische wagen, je toekomstige wagens, de voorziening in je huis en je straat, het feit of je zonnepanelen hebt of niet, enz. Move2Green weet precies welke laadpalen het best passen bij elke situatie. Of je nu een kleine stadsauto thuis wil opladen of een bedrijventerrein wil voorzien van oplaadpunten.

Wij werken met professionele installateurs en adviseren je bij iedere stap. Om je toch al wat wegwijs te maken, beantwoorden we hieronder enkele van de meest gangbare vragen over laadpalen en laden. Op zoek naar een laadpaal voor thuis of op het werk? Maak dan kennis met de laadpalen van Alfen en Zappi.

Alfen laadpalen

Move2Green is trotse verdeler van Alfen laadpalen.. Alfen bieden een complete reeks aan elektrische laadpunten voor thuis, bedrijf en openbaar terrein. De slimme charging stations zijn er in een grote variëteit aan laadvermogens en functionaliteiten. 

3 modellen

De Alfen laadpalen zijn beschikbaar in 3 modellen: de Eve Single S-line, de Eve Single Pro-line en de Eve Double Pro line. De Single modellen zijn  beschikbaar met geïntegreerde laadkabel of afneembare laadkabel. Voor elk wat wils dus.

Opties

Alle modellen kunnen werken met een laadpas. Het grote voordeel bij Alfen is dat je deze dienst niet meteen moet nemen. Je kan ervoor kiezen om dit pas later te activeren. Daarnaast heeft Alen ook een registratiesysteem beschikbaar zodat je het individueel verbruik perfect kan bijhouden. Zo wordt de maandelijkse facturatie kinderspel.

Uiteraard zijn de Alfen-laadpalen via software up-to-date te houden. Maar je kan dus ook via een update bovenstaande extra diensten activeren. Handig! 

Belangrijke info over laadpalen

Alles over fases

Even voor de duidelijkheid: als we het hebben over laadpalen dan spreken we over thuisladers op wisselstroom (AC) met een maximum laadsnelheid van 22 kWh en dus niet over snelladers op gelijkstroom (DC) zoals je die vindt langs autostrades en meestal 50 kWh of sneller kunnen laden.

In Belgie en grote delen van Europa is het elektriciteitsnet gebaseerd op driefasespanning, waarbij een huisaansluiting ofwel wordt aangeboden op een van de drie beschikbare fases of op alle drie. De belangrijkste reden voor het gebruik van een driefasig netwerk is het gebruik van in de industrie toegepaste, krachtige inductiemotoren of driefasige asynchrone motoren die voor draaistroom zijn gebouwd. Het voordeel van een 3 fase netwerk is dat grote vermogens kunnen worden geleverd zonder dat de stroomsterktes zeer hoog worden. Hoge stroomsterktes vragen om dikke kabels. De VS en Azië hebben een 1 fase elektriciteitsnetwerk. In sommige landen zoals Engeland Is het netwerk wel 3 fasen, maar krijgt de gebruiker slechts 1 fase aangeboden.

Een elektrische auto heeft een ingebouwde wisselstroomlader (AC/DC omvormer). Dit kan een 1 fase of een 3 fase lader zijn met een maximum aan Ampères dat de lader kan verwerken. De zwakste schakel bepaalt uiteindelijk de laadsnelheid in de auto. Kort gezegd zal je pas aan de maximum snelheid van het netwerk thuis kunnen laden als je elektriciteitsinstallatie daarop voorbereid is alsook je wagen er klaar voor is. Het overzicht hieronder geeft een leidraad.

Capaciteit laadpaalCapaciteit lader in de autoAuto wordt geladen metToename bereik per uur dat geladen wordt *
1 fase 16A = 3,6 kW1 fase 32 A = 7,2 kW1 fase 16A = 3,6 kW18 km
1 fase 16A = 3,6 kW3 fase 24A = 16,5 kW1 fase 16A = 3,6 kW18 km
3 fase 16A = 11 kW1 fase 32 A = 7,2 kW1 fase 16A = 3,6 kW18 km
3 fase 16A = 11 kW3 fase 24A = 16,5 kW3 fase 16A = 11 kW54 km
3 fase 32A = 22 kW1 fase 32 A = 7,2 kW1 fase 32 A = 7,2 kW36 km
3 fase 32A = 22 kW3 fase 24A = 16,5 kW3 fase 24A = 16,5 kW83 km
3 fase 32A = 22 kW3 fase 32A = 22 kW3 fase 32A = 22 kW108 km
* Afhankelijk van het verbruik van de auto, de berijder en het seizoen (winter/zomer)

De accu

Wat betekent dit voor de oplaadduur van een accu? Stel een accu heeft een nuttige capaciteit van 90 kWh en moet van geheel leeg naar vol worden geladen. Bij het laden treden verliezen op in de lader (ca 15-20%). Er zal ongeveer 105 kW moeten worden geladen. Stel dat de auto een 1 fase 32 A lader heeft en gekoppeld is aan een 11 kW (3 fasen 16A) laadpaal dan kan de auto geladen worden met 3,6 kW per uur. Er is dan 105 / 3,6 = 29 uur nodig.

Heeft dezelfde auto een 3 fase lader 3x16A) dan is 9,5 uur nodig. Beschikt de auto over een 3 fase 24A lader en wordt gebruik gemaakt van een 22 kW (3x32A) laadpaal dan is slechts 6,3 uur nodig. De capaciteit van de in de auto aanwezig lader bepaalt voor een groot deel het laadcomfort voor de EV rijder. Het is altijd een combinatie van accugrootte en capaciteit van de lader. Een auto met een grote accu (>60kWh) wordt in het gebruik fors beperkt als de auto slechts over een 1 fase lader beschikt.

De wagen

Hierbij een opsomming hoe snel elektrische auto’s vandaag op de markt kunnen laden door de ingebouwde omvormer in de auto.

ModelStandaard lader
Auto E-tron3 fase 16A 11 kW (optioneel 3 fase 32A 22 kW)
BMW i3 120Ah3 fase 16A 11kW
Hyundai Kona1 fase 32A 7kW (vanaf 2020: 3x16A 11 kW)
Jaguar I-Pace1 fase 32A 7kW
Honda e1 fase 28A 7kW
Kia e-Niro1 fase 32A 7kW (vanaf 2020: 3x16A 11 kW)
Kia Soul1 fase 32A 7kW
Lexus UX 300e1 fase 28A 7kW
Mazda MX301 fase 28A 7kW
Mercedes EQC1 fase 32A 11kW
Nissan Leaf 40/62 kW1 fase 28A 7kW
Opel Corsa e3 fase 16A 11kW
Opel Ampera-e1 fase 32A 7kW
Peugeot e208/20081 fase 16A 11kW (optioneel 3 fase 16A 11 kW)
Polestar 23 fase 16A 11kW
Renault Zoe R90/110/1353 fase 32A 17kW
Tesla Model 3/Y3 fase 16A 11kW
Tesla Model S/ X3 fase 24A 16,5kW
VW e-Golf1 fase 16A 7kW
VW e-Up/ Seat Mii/ Skoda CitiGo e IV (vanaf 2020)1 fase 32A 7kW
VW ID 3 Pure3 fase 16A 7kW
VW ID Pro /Pro S3 fase 16A 11kW

Realisaties

Voor een nieuw samengesteld gezin uit Merelbeke plaatste Move2Green een Zappi oplaadpunt voor hun elektrische wagen. Deze installatie laat onder meer toe de wagen enkel op te laden via de aanwezige zonnepanelen. Zo wordt piekvermogen vermeden en kan een maximum aan groene energie aangewend worden.