SLIMME OPLAADPUNTEN
Alles over fases
Even voor de duidelijkheid: als we het hebben over laadpalen dan spreken we over thuisladers op wisselstroom (AC) met een maximum laadsnelheid van 22 kWh en dus niet over snelladers op gelijkstroom (DC) zoals je die vindt langs autostrades en meestal 50 kWh of sneller kunnen laden.
In Belgie en grote delen van Europa is het elektriciteitsnet gebaseerd op driefasespanning, waarbij een huisaansluiting ofwel wordt aangeboden op een van de drie beschikbare fases of op alle drie. De belangrijkste reden voor het gebruik van een driefasig netwerk is het gebruik van in de industrie toegepaste, krachtige inductiemotoren of driefasige asynchrone motoren die voor draaistroom zijn gebouwd. Het voordeel van een 3 fase netwerk is dat grote vermogens kunnen worden geleverd zonder dat de stroomsterktes zeer hoog worden. Hoge stroomsterktes vragen om dikke kabels. De VS en Azië hebben een 1 fase elektriciteitsnetwerk. In sommige landen zoals Engeland Is het netwerk wel 3 fasen, maar krijgt de gebruiker slechts 1 fase aangeboden.
EEN OVERZICHT
Laadsnelheden
Capaciteit laadpaal | Capaciteit lader in de auto | Auto wordt geladen met | Toename bereik per uur dat geladen wordt * |
---|---|---|---|
1 fase 16A = 3,6 kW | 1 fase 32 A = 7,2 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW | 18 km |
1 fase 16A = 3,6 kW | 3 fase 24A = 16,5 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW | 18 km |
3 fase 16A = 11 kW | 1 fase 32 A = 7,2 kW | 1 fase 16A = 3,6 kW | 18 km |
3 fase 16A = 11 kW | 3 fase 24A = 16,5 kW | 3 fase 16A = 11 kW | 54 km |
3 fase 32A = 22 kW | 1 fase 32 A = 7,2 kW | 1 fase 32 A = 7,2 kW | 36 km |
3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 24A = 16,5 kW | 3 fase 24A = 16,5 kW | 83 km |
3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 32A = 22 kW | 3 fase 32A = 22 kW | 108 km |
DE BATTERIJ VAN JE WAGEN
De accu
Wat betekent dit voor de oplaadduur van een accu? Stel een accu heeft een nuttige capaciteit van 90 kWh en moet van geheel leeg naar vol worden geladen. Bij het laden treden verliezen op in de lader (ca 15-20%). Er zal ongeveer 105 kW moeten worden geladen. Stel dat de auto een 1 fase 32 A lader heeft en gekoppeld is aan een 11 kW (3 fasen 16A) laadpaal dan kan de auto geladen worden met 3,6 kW per uur. Er is dan 105 / 3,6 = 29 uur nodig.
Heeft dezelfde auto een 3 fase lader 3x16A) dan is 9,5 uur nodig. Beschikt de auto over een 3 fase 24A lader en wordt gebruik gemaakt van een 22 kW (3x32A) laadpaal dan is slechts 6,3 uur nodig. De capaciteit van de in de auto aanwezig lader bepaalt voor een groot deel het laadcomfort voor de EV rijder. Het is altijd een combinatie van accugrootte en capaciteit van de lader. Een auto met een grote accu (>60kWh) wordt in het gebruik fors beperkt als de auto slechts over een 1 fase lader beschikt.
EEN OVERZICHT
De wagen
Hierbij een opsomming hoe snel elektrische auto’s vandaag op de markt kunnen laden door de ingebouwde omvormer in de auto.
Model | Standaard lader |
---|---|
Auto E-tron | 3 fase 16A 11 kW (optioneel 3 fase 32A 22 kW) |
BMW i3 120Ah | 3 fase 16A 11kW |
Hyundai Kona | 1 fase 32A 7kW (vanaf 2020: 3x16A 11 kW) |
Jaguar I-Pace | 1 fase 32A 7kW |
Honda e | 1 fase 28A 7kW |
Kia e-Niro | 1 fase 32A 7kW (vanaf 2020: 3x16A 11 kW) |
Kia Soul | 1 fase 32A 7kW |
Lexus UX 300e | 1 fase 28A 7kW |
Mazda MX30 | 1 fase 28A 7kW |
Mercedes EQC | 1 fase 32A 11kW |
Nissan Leaf 40/62 kW | 1 fase 28A 7kW |
Opel Corsa e | 3 fase 16A 11kW |
Opel Ampera-e | 1 fase 32A 7kW |
Peugeot e208/2008 | 1 fase 16A 11kW (optioneel 3 fase 16A 11 kW) |
Polestar 2 | 3 fase 16A 11kW |
Renault Zoe R90/110/135 | 3 fase 32A 17kW |
Tesla Model 3/Y | 3 fase 16A 11kW |
Tesla Model S/ X | 3 fase 24A 16,5kW |
VW e-Golf | 1 fase 16A 7kW |
VW e-Up/ Seat Mii/ Skoda CitiGo e IV (vanaf 2020) | 1 fase 32A 7kW |
VW ID 3 Pure | 3 fase 16A 7kW |
VW ID Pro /Pro S | 3 fase 16A 11kW |