Een elektrisch wagen is niets voor lange afstanden, met een elektrische wagen heb je continu laadstress, bij vriestemperaturen is een elektrische wagen waardeloos … Elektrische wagens hebben te maken met zeer veel vooroordelen. Toen ik een uitstapje met het gezin naar de laatste sneeuw in de Hoge Venen plande, stelde Tim (CEO van Move 2 Green) mij meteen voor om een Tesla Model Y Standard Range te testen en. Hierbij onze ervaring elektrisch rijden bij vriestemperaturen.
In de week van 16 januari was er een deftige pak sneeuw gevallen in de Hoge Venen. Helaas hadden wij andere plannen dat weekend, maar door de aanhoudende vriestemperaturen zag ik de kans om het weekend daarop de sneeuwsfeer op te snuiven met de kinderen. Een collega stelde voor om de ‘Promenade de la Hoëgne’ eens te bezoeken: traject 184km.
DE WAGEN
Waarom de Tesla Model Y Standard Range? Dit model heeft een WLTP-actieradius van meer dan 400km (dus in optimale omstandigheden). Gezien de Model Y een ruime wagen is, moest ik mij ook geen zorgen maken om de slee mee aan boord te krijgen. Op vrijdag had ik de batterij nog even volgeladen op het werk waardoor ik zaterdagochtend een actieradius van 412km zag verschijnen op het dashboard. Een retourtje op één lading zal er dus niet inzitten, een ideaal testscenario dus.
Laten we duidelijk zijn, tijdens deze rit primeerde comfort boven autonomie. We volgen de aangewezen maximumsnelheid en de verwarming zorgt voor een aangename temperatuur; ook zetel- en stuurverwarming bleven ingeschakeld. Tel daarbij de 5 personen aan boord en koude temperaturen (ca. 4°C in Vlaanderen, -2°C in Wallonië) en je weet dat die ideale range niet zal worden gehaald.
De rit naar ‘Promenade de la Hoëgne’ – op een steenworp van het circuit van Spa-Francorchamps – verliep vlot en aangenaam. In vergelijking met een Polestar 2 geniet je van een snediger rijgedrag, maar de Polestar is dan weer comfortabeler en stiller aan boord. Eens aangekomen, stelden we vast dat de omstandigheden niet meer ideaal waren om 2 kinderen op een slee vooruit te trekken. Een plaatselijke bewoner stelde voor ons heil te zoeken in Hockai, 6 kilometer verderop. Een kleine afstand, maar wat een verschil. De tijdelijke desillusie maakte meteen plaats voor verbazing en verwondering voor het prachtige sneeuwlandschap, ideaal voor de gehoopte wandeling.
AUTONOMIE DEEL 1
- Autonomie bij vertrek: 412km
- Autonomie bij aankomst: 127km
- Traject: 190km
- Verbruikte autonomie: 285km (50% hoger)
Het was al snel duidelijk dat wij tijdens deze ervaring elektrisch rijden de verwachte autonomie niet zouden halen. Dit werd bevestigd door een verbruik die 50% hoger was dan in ideale omstandigheden mede beïnvloed door de klimaatregeling op 22°C, zetel- en stuurverwarming, 5 personen aan boord en koude buitentemperaturen. Ook ondergeschreven bestuurder had gerust een zuiniger rijgedrag kunnen toepassen, maar niet iedereen wilt comfort inboeten voor die extra kilometers.
Na de wandeling toonde het infotainment dat er wel wat laadpalen in de buurt waren. Gezien wij nog over een comfortabele autonomie beschikten, waagden wij het er op om de ‘Signal de Botrange’ te bezoeken waar volgens de app enkele laadpalen beschikbaar zouden zijn. Deze hebben we niet gevonden, maar we werden verwelkomd door de prachtige combinatie van blauwe lucht besneeuwde bomen en een heerlijke zonnetje. Een laadpaal zouden we hier niet vinden, maar wel wat extra sneeuwgenot.
Nadat wij ook hier genoten van de omgeving was het tijd om huiswaarts te trekken, maar voor dit traject zou een laadpaal cruciaal zijn. Het centrale infotainment toonde ons een Tesla Supercharger in Verviers, pal op onze route naar huis. Deze Tesla Supercharger bevindt zich op de openbare parking bij Hotel Van der Valk. Een sanitaire stop en 20 minuten later was de autonomie weer met 250km gestegen naar 298km, ruim voldoende voor het laatste deel van de rit. Doordat er tijdens het rijden enkel (beperkte) wind- en rolgeluiden aanwezig zijn, waren de kinderen uitzonderlijk snel in slaap gevallen. Bij aankomst thuis beschikte de Tesla nog over een autonomie van 74km.
AUTONOMIE DEEL 2
- Autonomie bij vertrek: 127km
- Extra autonomie bij Tesla Supercharger: 250km
- Autonomie bij aankomst: 74km
- Traject: 210km
- Verbruikte autonomie: 303km (44% hoger)
CONCLUSIE
Een Tesla Model Y heeft een autonomie van iets meer dan 400km. Deze data zijn enkel haalbaar in ideale omstandigheden en door een uitermate geoefende bestuurder in een lege wagen waarbij elke stroomverbruiker uitgeschakeld wordt. Maar ook buitentemperatuur heeft een impact op het verbruik.
In dit scenario beschikten wij over een reële autonomie van ca. 280km in de vrieskou met alle aanwezige comfort en 5 personen aan boord. Een ideale ervaring elektrisch rijden. Indien je de ruime autonomie van een wagen met verbrandingsmotor gewoon bent, kan 280km weinig lijken. Na enkele ritten met een elektrische wagen merk je reeds een verandering in mindset, zeker als je de mogelijkheid hebt jouw wagen op te laden op het werk op thuis. Zo hoef je ook niet meer in de kou te staan aan de pomp. Als je langere trajecten in een keer dient te overbruggen, is planning enigszins nodig. Hierbij geeft het centrale infotainmentscherm de nodige informatie en ondersteuning. Een oplaadbeurt neemt meer tijd in beslag dan aan de pomp, maar dit zorgt er weer voor dat je beter uitgerust weer plaats neemt achter het stuur. Ontdek ons aanbod elektrische wagens.