info@move2green.be 0498 54 65 06

Peugeot E-3008: Review en Autotest

Peugeot E-3008 review autotest elektrische wagen huren

Introductie

Dit is de nieuwe Peugeot E-3008. Het eerste model op het nieuwe elektrische platform van Stellantis, het modulaire STLA Medium platform. Een platform dat door veel toekomstige modellen gebruikt zal worden. Een platform waarop grotere batterijen geplaatst gaan worden en gericht op geoptimaliseerde laadsnelheden en efficiëntie.

Hierop staat de 3de generatie van de Peugeot 3008. De eerste was eerder een monovolume, maar sinds de 2de generatie werd het een SUV. Deze nieuwe Peugeot 3008 is een verdere evolutie van de SUV.

Design

Wat mij het meeste opvalt is dat de wagen er echt wel goed uitziet, veel beter dan op foto. Een kennis vertelde me onlangs dat het design van de recentste Peugeots pas tot hun recht komen als je ze op de baan ziet. En eigenlijk kan ik enkel maar toegeven dat hij gelijk had.

Als we naar de voorkant kijken, primeren de grote grille, fijne koplamen en hun lichtsignatuur dat doet denken aan de klauwsporen van een leeuw. Langs de zijkant valt de unieke vorm van de velgen op en de vrij vlakke achterruit voor een meer coupé-ogende look. Meer in detail valt op dat je de raamrubbers niet ziet, deze zijn subtiel verwerkt in het koetswerk. Achteraan laat de leeuw ook weer zijn klauwen zien en worden de lichtunits visueel verbonden. De spoiler zorgt voor een betere stroomlijn wat zich vertaald naar een iets ruimer rijbereik.

Interieur

Prachtig, zowel design als materiaalgebruik en gevoel bij aanraking. Sinds een tiental jaren onderscheidt Peugeot zich van de concurrentie met een heerlijk modern interieur en ook hier heeft het zichzelf weer overtroffen. Zelfs de vorige 3008 oogt nog steeds modern. Het coccongevoel geeft je meteen een welkom en comfortabel gevoel.

Het Breed en gebogen 21” display valt meteen op. Het bestaat uit 1 stuk, wat vrij uitzonderlijk is. Zelfs bij veel duurdere wagens zijn deze meestal opgebouwd uit 2 of meerdere displays. Het oogt complex, maar eens je ermee bezig bent is het vrij intuïtief en echt wel handig. Het zit perfect in je gezichtsveld waardoor je je blik niet teveel van de weg afwendt

Grafisch oogt alles zeer proper en ook de weergave van de navigatie is doordacht, want wanneer er een afslag komt, is er een extra animatie waardoor je aandacht erop gericht wordt. Ideaal voor wie zoals ik zijn navigatie op stil zet.

Ook aan het stuur kan je vanalles bedienen. Het zijn gelukkig geen aanraakgevoelige toetsen, dus de feedback is in orde. Verder is het stuur in verschillende richtingen instelbaar waardoor je de bovenkant van het stuur vrij eenvoudig gelijk kan zetten met de onderkant van het scherm voor een optimale rijbeleving. Het kleine stuur gaat ondertussen al een decennium mee en krijgt steeds meer liefhebbers die niet meer terug willen.

Daarnaast heb je nog een kleiner scherm met de iToggles: instelbare sneltoetsen die je meteen naar het juiste menu brengen. Je bent niet afhankelijk van wat Peugeot heeft gekozen. Dus als je alles via Android Auto doet, mag de sneltoets van Navigatie weg en kan je die bijvoorbeeld vervangen door … scoll, scroll, scroll … de 360° camera. Er onder heb je nog een aantal vaste sneltoetsen voor klimaatcontrole met zelfs een toets voor laagste en hoogste temperatuur.

De wagen beschikt over verschillende opbergruimtes. In de deuren heb je vrij grote en gevoerde opbergvakken, je kan er met gemak een fles van anderhalve liter in kwijt. Naast een aangenaam gevoel verhindert de voering dat de inhoud begint te ratelen. Ook het dashboardkastje is gevoerd en bestaat uit twee delen waarbij het grote vak vrij diep gaat.
De centrale armleuning is in 2 delen te openen. Hierin heb je een airco-toevoer die je kan openen om de inhoud te koelen. Daarvoor heb je nog 2 bekerhouders, een extra opbergruimte met usb-poorten en een draadloze telefoonlader. Helemaal bovenaan heb je dan weer een vakje voor je zonnebril.

Passagier:

Ook achterin geniet je van het futuristisch design. Zitruimte is in orde en je kan er met 3 volwassenen naast elkaar vertoeven. Opbergruimtes zijn ook goed voorzien en je beschikt over je eigen usb-aansluiting.

Koffer

520 liter onder de hoedeplank, evenveel als de vorige generatie 3008. Er is geen laaddrempel. Onder de vloer is voldoende plaats voor laadkabels, EHBO-kit en andere wettelijke accessoires. Fijn ook dat de koffervloer open kan blijven hangen, maar je kan ook de laadvloer verlagen met meer laadruimte tot gevolg.
Als je de achterste zetels neerlegt, wat mogelijk is in 3 delen, namelijk 40/20/40, beschik je over een ruimte van … liter.

Motor

De Peugeot 3008 is beschikbaar als met een milde hybride van 136pk, plug-in hybride met 195pk en een volledig elektrische versie. Initieel heb je de versie die zijn 210pk via de voorwielen op het asfalt zet en over een batterij van 73kWh beschikt, goed voor een rijbereik van 525km en acceleratie tot 100km/u in 8.8s. In normaal gebruik hebben we reeds probleemloos 460km kunnen afleggen op 1 laadbeurt kunnen.

Later zal er ook een long range-versie zijn met een batterij van 98 kWh beschikbaar zijn, goed voor een actieradius tot 680km (WLTP). Uiteindelijk zal er ook nog een dual motor met 320pk en vierwielaandrijving – goed voor een acceleratie tot 100 in 6,4s – tot de mogelijkheden behoren.

Het snelladen van de eerste versie kan aan 160 kW. Hierdoor kan de batterij van 20 tot 80% laden in 30 min.

Rijden

In de stad merk je dat je op stap bent met een stille, comfortabele en aangename wagen, een mooi compromis tussen rijplezier en comfort. Het onderstel filtert de meeste oneffenheden, enkel de grotere hobbels zal je duidelijk voelen. Visibiliteit is matig maar je wordt goed geassisteerd door de grote spiegels en camera’s rondom. Manoeuvreerbaarheid in de stad is vrij eenvoudig dankzij de lichte besturing, het kleine stuur en de vrij kleine draaicirkel.

Zoals gewoonlijk in een elektrische wagen kan je energie terugwinnen bij vertragen. De E3008 beschikt over verschillende standen waarbij de 3de stand vrij hard decelereerd. Alleen spijtig dat de wagen niet volledig tot stilstand komt. Dus volledige one-pedal drive is niet mogelijk, maar gelukkig is de rempedaal goed doseerbaar.

Conclusie

De Peugeot E-3008 is een wagen die alles goed doet verpakt in een heerlijk design. Vooral het interieur springt er voor mij uit. De vormgeving, het gevoel en het zicht vanuit de bestuurderstoel zijn onderscheidend. Peugeot heeft zijn terechte bestseller verder opgewaardeerd en voorzien van verschillende aandrijflijnen om elk rijdersprofiel te bedienen met een ecologisch randje om een beetje tot heel veel brandstof te besparen.

Ook het nieuwe STLA-platform komt uitstekend voor de dag. Het is een platform waar we de komende jaren tientallen modellen op zullen zien verschijnen, modellen die dankzij het platform zullen vertrekken van een fijne en polyvalente basis. We zijn alvast benieuwd naar wat de long range met zijn rijbereik van 700km zal presteren, maar persoonlijk lijkt deze batterij met een range van bijna 530km de betere optie. Uiteindelijk betekent een grotere batterij meer grondstoffen, meer gewicht en dus ook een hoger verbruik.