Tips & tricks

Op deze pagina maken we je wegwijs in de wondere wereld van elektrische wagens. Waar moet je op letten als je elektrische wil rijden en hoe haal je het meeste uit je wagen? Je ontdekt het hier.

Welke wagen kiezen?

Er zijn best wat keuzes te maken als je op zoek gaat naar een elektrische wagen. Het aanbod wordt ieder jaar groter. Nu hebt je in zowat elk autosegment een elektrisch alternatief. We overlopen hieronder waar je moet op letten als je een elektrische wagen overweegt.

Hybride of full electric :

De eerste vraag die je je moet stellen is of je een volledig elektrische wagen wil of een hybride. Hybride wagens gebruiken nog steeds een conventionele motor naast een elektrische motor. Moderne plug-in hybrides geraken ongeveer 30-50 km ver op een lading. Dat kan genoeg zijn voor je dagelijkse ritten. Maar weet wel dat je dan consequent je wagen moet opladen. Elektrische wagens bieden altijd het comfort een geruisloze motor en zijn uiteraard een stuk milieuvriendelijker.

Aankoopprijs

Een elektrische wagen is momenteel in aankoop vaak duurder dan een wagen met verbrandingsmotor. Let wel: deze elektrische wagens zijn meestal goed uitgerust en hebben vaak de trekkracht van wagens met een zwaardere motor dus je moet steeds appels met appels vergelijken. De prijs wordt bij elektrische auto’s vooral bepaald door de batterij. Rij je vooral korte ritten, dan heeft het geen zin om een wagen te kopen met een accupakket van 80 kWh waar je 500 km ver mee kan rijden. Dan ga je beter voor een goedkoper alternatief met b.v. een accu van b.v. 35 kWh. Daar rij je nog vlot meer dan 150 km op een lading mee maar de aanschafprijs zal een stuk lager zijn. Vele merken laten je trouwens kiezen. Zo heeft Tesla Standard Range en Long Range modellen en kan je bij Škoda kiezen uit meerdere accupakketten gecombineerd met verschillende motors. Zo kan je de ideale combinatie samenstellen tussen rijbereik en performance.

Laadmogelijkheden

Niet iedere elektrische wagen heeft dezelfde oplaadmogelijkheden. Auto’s met een groter accupakket kunnen vaak snelladen aan 100 kWh of meer. Dit zorgt er uiteraard voor dat je sneller terug op weg kan. Ook thuisladen verschilt van wagen tot wagen. Sommige wagens halen maximum 7 kWh terwijl andere 3-fasen kunnen opladen aan 22 kWh. Zie een overzicht hier. Daarnaast heb je nog het oplaadnetwerk. Sommige merken zoals Tesla hebben een eigen netwerk van zogenaamde ‘destination chargers’ en ‘superchargers’ zodat je in zowat gans Europa snel en relatief voordelig kan opladen. Bij andere merken ben je aangewezen op laadpalen langs de weg of op je bestemming.

Software

Elektrische wagens worden vaak omschreven als ‘computers op wielen’. Sommige merken zoals Tesla laten dan ook toe om de software van je wagen te updaten via wifi, de zogenaamde over-the-air updates. Dit betekent dat je wagen telkens een stukje slimmer, sneller, comfortabeler, .. wordt. Wel zo handig!

 

Hoe haal ik het meest uit mijn elektrische wagen?

Bij een elektrische auto reken je her verbruik in kilometer of procent. Hoe ver kan ik nog rijden en hoeveel procent zit er nog in de batterij? Het verbruik hangt af van vele factoren. We overlopen de voornaamste hieronder:

Rijstijl

Net zoals bij een conventionele wagen, stijgt je verbruik aanzienlijk als je er een sportieve rijstijl op nahoudt. Gebruik je echter steevast het regeneratief remmen, anticipeer je en accelereer je niet te bruusk, dan kan je een stuk verder rijden. Fabrikanten helpen hierbij. Zo heeft Tesla een ‘Chill mode’ die de kracht van de motor beperkt en zo het verbruik minimaliseert en de range verhoogt. Andere spelers bouwen allerlei trucjes in zoals 3 of meer verschillende rijmodus standen of lepels aan het stuur om snel en efficiënt energie terug te winnen door het automatisch remmen harder of zachter af te stellen. De echte fanaten zijn de hypermilers. Die hanteren speciale rijtechnieken om het verbruik zo laag mogelijk te houden. 

 

Temperatuur

De huidige batterijtechnologie verwacht dat een batterij op een bepaalde temperatuur gehouden wordt voor optimale prestaties. Rij je in de winter als het kouder is, dan kan je verbruik vlot met 20-30% toenemen in vergelijking met rijden in een ideale 20-25 graden. Sommige wagens proberen dit effect te verminderen door de batterij voor te verwarmen. Ook het gebruik van de verwarming of airco speelt een rol. Een elektrische wagen kan niet of nauwelijks de overtollige warmte van de motor gebruiken om het interieur op te warmen dus wordt hiervoor de batterij aangesproken. Sommige wagen worden nu uitgerust met een warmtepomp waardoor dit proces van opwarming en koeling efficiënter is en je verbruik dus minder de hoogte in gaat.

Stad of autostrade

Het lijkt misschien raar, maar een elektrische wagen verbruikt minder in stad dan op de autostrade. Terwijl een diesel zich het gelukkigst voelt aan een continue snelheid van 70 tot 90 km/u, is een elektrische wagen het zuinigst als er traag gereden wordt en het regeneratief remmen zijn werk kan doen. Als je wagen een gecombineerd rijbereik heeft van 450 km, dan kan dit meer zijn als je constant in de stad rondrijdt en zal het waarschijnlijk eerder 400 km zijn als je een asfaltvreter bent.

Motor, gewicht en aerodynamica

Uiteraard is de ene wagen de andere niet. Een wagen die lichter en aerodynamischer is, zal in de meeste gevallen verder rijden dan een zwaardere wagen met een hogere cd of weerstandscoëfficiënt. Zo geraakt een Tesla Model 3 op papier een stuk verder dan een Polestar 2 met vergelijkbaar accupakket en pk, mede door de paar honderd kilo gewichtsverschil tussen beide wagens. Ook een single motor is over het algemeen een stuk efficiënter dan 2 of meer motoren. Dit omdat er maar 1 as aangedreven moet worden in plaats van 2. Maar zoals eerder aangegeven hangt veel af van de rijstijl van de bestuurder. 

Slijtage aan de batterij

Alhoewel huidige batterijen een stuk langer meegaan dan batterijen in de eerste elektrische wagens, kan er toch slijtage optreden na x aantal jaren. Hoeveel hangt af van model tot model uiteraard. Een Tesla Model 3 kan zo’n 10% verliezen op 150.000 km. De wagen blijft uiteraard ook na die tijd perfect bruikbaar. Verwacht wordt dat in de komende 5 jaar batterijtechnologie ook dit ‘probleem’ zal overwinnen en wagens vlot 1 miljoen kilometer kunnen rijden voordat de batterij significant in capaciteit vermindert. Gelukkig geven fabrikanten tegenwoordig standaard 8 jaar garantie op de aandrijflijn en de batterij , bij een reductie onder de 70%,  wat veel vertrouwen inboezemend in de technologie en de fabrikant zelf. Zo geeft Kia standaard zelf 7 jaar garantie op de volledig auto , waar Tesla beperkt is in 4 jaar en 8 jaar voor de batterij.  Elk merk probeert wel ergens in uit te blinken als het gaat over garantie en service om zo hun product beter in de markt te kunnen plaatsen.